|
|
Νίκος
Χατζήκυριακος - Γκίκας
Γεννήθηκε
στην Αθήνα το
1906 και πέθανε
το 1994.
Κατάγεται
από παλιά
οικογένεια
Υδραίων και
Ψαριανών που
μετέσχε
ενεργά στην
επανάσταση
του 21 και τους
κατοπινούς
αγώνες του
έθνους.
Σχεδιάζοντας
από πολύ
μικρός, θα
πάρει τα
πρώτα
μαθήματα
ζωγραφικής
από το Β.
Μαγιάση και
τον Κ.
Παρθένη. Το 1922
φεύγει για το
Παρίσι, όπου
αρχικά
εγγράφεται
το Lycee Janson
de Sailly,
ενώ στη
συνέχεια
παρακολουθεί
μαθήματα
γαλλικής
φιλολογίας
και
αισθητικής
στη Σορβόνη.
Το 1924
εγγράφεται
στην Academie
Ranson με δάσκαλο το R.
Bissiere
στη
ζωγραφική,
και το Δ.
Γαλάνη στη
χαρακτική. Το
1926 όταν ο Bissiere του δηλώνει
ότι «δεν έχει
τίποτε άλλο
να του μάθει»
εγκαταλείπει
τα μαθήματα
ζωγραφικής,
συνεχίζοντας
τη χαρακτική
στο ιδιωτικό
ατελιέ του
Γαλάνη.
Από
το 1930-1934 ζει και
εκθέτει στο
Παρίσι,
μετέχοντας
στην
εικαστική
κίνηση.
Επίσης
σημαντική
είναι η
συμμετοχή
του στην
πνευματική
ζωή της
Αθήνας,
έκδοση
περιοδικού
το 3ο μάτι,
όπου
δημοσιεύει
κείμενα
λογοτεχνίας
και τέχνης
που αφορούν
τα σύγχρονα
ρεύματα στην
Ευρώπη.
Το
1941 εκλέγεται
καθηγητής
στην έδρα του
Ελεύθερου
Σχεδίου της
Αρχιτεκτονικής
Σχολής του
Εθνικού
Μετσόβιου
Πολυτεχνείου
όπου
διδάσκει
σχέδιο και
σύνθεση έως
το 1958. Το 1949
ιδρύει την
καλλιτεχνική
ομάδα «Αρμός».
Το 1972
εκλέγεται
τακτικό
μέλος της
Ακαδημίας
Αθηνών και το
1985 επίτιμο
μέλος της Royal
Academy
of
Arts
του Λονδίνου.
Παρουσίασε
το έργο του
σε ατομικές
και ομαδικές
εκθέσεις,
Παρίσι,
Λονδίνο, Ν.
Υόρκη,
Βερολίνο,
Ελλάδα,
Μπιενάλε
Βενετίας,
Πανελλήνιες,
Οττάβα,
Βελιγράδι,
Βρυξέλλες κ.ά.
Nikolas Hadjikyriacos -
Ghikas
Born in
Athens in 1909 and died in 1989. With the works of Nikolas
Hatzikiriakos – Ghikas we come to one of the most significant
artists of this generation, a leading figure in the artistic
movement of the 1930’s, and one of the most important exponents of
modern Greek art. He was a pupil of Parthenis, and worked with
Pikionis on the magazine “Third eye”. He expresses another
intellectual and more
complex approach to the theme of a “Greek” element in art, which
dominated his generation. For Ghika, artistic stimulation reaches
back to ancient Medieterranean civilizations to the Far East and the
Mosaics of Byzantine art, but also to the contemporary movements
cubism, with which he comes into contact early on while studying in
Paris. Thus, in his work we have the combination of intellect and
decoration, and analytic mood combined with the attempt to portray
emotion and feeling, calligraphic and academic features, creating a
separate, distinct and well-developed result. The work of N.
Hatzikiriakos – Ghikas is both mature and highly personal, making
use both of the intellect and the emotional relation an artist has
with the world.
|
|
|