Χρίστος Φουκαράς.
Γεννήθηκε στη
Κισσόνεργα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών
Σούρικωφ της Μόσχας 1970 - 1976. Τα πρώτα
δυο χρόνια μαθήτευσε σε εργαστήρι για ζωγραφική και τα επόμενα
τέσσερα χρόνια έκανε ειδίκευση στη μνημειακή ζωγραφική.Το 1976 πήρε το δίπλωμα
Master of Arts.
Παρουσίασε το έργο του σε
ατομικές εκθέσεις 1972 Μόσχα, 1976 Αθήνα γκαλερί «Ώρα», 1977 Σύρος,
Δημοτικό πνευματικό Κέντρο, 1979 Λευκωσία γκαλερί Ζυγός, 1980 Πάφος
γκαλερί Κύκλος, 1981, 2004, 2011 «Αποκάλυψη», Λευκωσία 1994,
«Κυπριακή Γωνιά», Λάρνακα, 1997, 2009 «Αίθουσα Μ. Μερκούρη»,
Λευκωσία 1998, Γκλόρια, Λευκωσία 1981, 1983,1990,2007, 2011, Γκαλερί Αργώ
2000, Γκαλερί Κ 2002 και έχει πάρει μέρος σε ομαδικές, Θεσσαλονίκη,
Βουδαπέστη, Μόσχα, Τριενάλε Ν. Δελχί 1991,
Commonwealth Institute, Λονδίνο 1991, Μπιενάλε Καϊρου 1996 -
βραβείο κ.α.
Η Δρ. Άντρη
Μιχαήλ, Ιστορικός Τέχνης μεταξύ άλλων αναφέρει «Ο
Χρίστος Φουκαράς συνδυάζει το ρεαλιστικό θέμα με την απλοποίηση της
φόρμας που είναι σε αρκετά σημεία, κυρίως ως αναφορά το τοπίο,
απλώς σκιαγραφημένη, σχεδόν αφηρημένη. Επηρεασμένος τόσο από το
ρεαλισμό του Courbet όσο και από τη
βυζαντινή τέχνη μας δίνει εδώ ένα ρεαλισμό με έμφαση στη ψυχολογική
διάσταση. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η χρωματική επιφάνεια που
αναπαριστάνει το περιβάλλοντα χώρο όπως και η ανάμειξη των
χρωματικών τόνων για την απόδοση της σκιάς και του όγκου.»
Επίσης ο
Χριστόδουλος Καλλίνος, Θεωρητικός τέχνης, αναφέρει για το έργο του
καλλιτέχνη. «Η τελευταία περίοδος της
ζωγραφικής του και μια από τις καλύτερες στιγμές του, ανακαλεί
έντονα τον χρωματικό αισθησιασμό ενός
Cezanne
ή ενός
Matisse
ωθώντας την ένταση του χρώματος στα όρια της και αναδεικνύοντας τον
ως κατεξοχήν κολορίστα ζωγράφο της σύγχρονης κυπριακής ζωγραφικής.
Σε μια σειρά από νεκρές φύσεις εξερευνά τα όρια και τις δυνατότητες
του χρώματος στη ζωγραφική αναπαράσταση. Σε αυτά τα έργα ο ζωγράφος
απαλύνει τα περιγράμματα του αφήνοντας τα χρώματα να διαλεχτούν
μεταξύ τους στο πλαίσιο της σύνθεσης. Στις νεκρές αυτές φύσεις του
καλλιτέχνη, η εξαιρετική δύναμη του χρώματος εξουδετερώνει
οποιοδήποτε διακοσμητικό στοιχείο που θα επέβαλλε μια ρεαλιστικού
τύπου γραφή.»
Christos
Foukaras
Christos was born in
Kissonerga in 1944. He studied art at the Surikov Art Institute in
Moscow (1970 - 1976). For the first two years he studied art in a
workshop and over the following four years he specialised in
monumental art.
In 1976 he was awarded a Master of Arts. He has
presented his work in solo exhibitions in Moscow in 1972, at the
“Ora” gallery in Athens in 1976, at the Municipal Spiritual Centre
in Syros in 1977, at the “Zygos” gallery in Nicosia in 1979, at the
“Kyklos” gallery in Paphos in 1980,
2004,
2011 and 1990, at the “Apokalipsi” gallery in Nicosia
in 1994, at the “Kypriaki Gonia” gallery in Larnaca in 1997, 2009 at
the “Melina Merkouri Hall” in Nicosia in 1998, at the “Gloria”
gallery in Nicosia in1981, 1982, 1990, 2007, 2011 gallery Argo 2000,
gallery K 2002 and has presented works in group exhibitions in
Thessaloniki, Budapest, Moscow, the Triennale in New Delhi in 1991,
the Commonwealth Institute in London in 1991 and at the Biennale in
Cairo in 1996.
Dr. Andri Michael,
an Art Historian, says the following: “Christos
Foukaras combines the theme of realism with a simplicity of form
which is, in many areas, mainly referential to the landscape. In
particular, where landscape is concerned, it is merely a shadow,
almost
abstract. Influenced not only by Courbet’s realism but also by
Byzantine art, his approach is realism with emphasis on the
psychological dimensions. Of particular interest is the chromatic
surface, which represents the surroundings and the mixture of colour
tones to give shadow and volume”.
Also,
Christodoulos Kallinos, an art theorist, has this to say about the
artist’s work: “The latest period of his
painting and one of his best moments;, he strongly recalls the
chromatic sensuality of a Cezanne or a Matisse, pushing the
intensity of colour to its limits and revealing him as an excellent
colourist artist in modern Cypriot painting. In a series of still
lifes he explores the limits and possibilities of colour
representation in painting. In this work, the artist softens the
contours, leaving the colours to maintain a dialogue between
themselves within the framework of composition. In the artist’s
still life, the exceptional dynamism of colour eliminates any
decorative element that a realistic type of writing would impose.”
Has
shown his work in one-man exhibitions
1972
Moscow,
Patrice Lumuniba University
1976
Athens,
Ora Gallery
1977
Syros,
Municipal Culture Centre
1979
Nicosia,
Zygos Gallery
1980
Paphos,
Kyklos Gallery
1981,
1983, 1990
Nicosia,
Gloria Gallery
1994
Nicosia,
Apocalypse Gallery
1997
Larnaca,
Kypriaki Gonia Gallery, etc
Has
participated in many group exhibitions:
1978
Thessaloniki
1981
Budapest,
Prague, Berlin, Bucharest, Sofia
1987
Athens
1989
Kuwait,
Moscow
1990
Paris,
London
1996
Cairo,
etc
Христос Фукарас родился в 1944 году в Киссонерге
Пафоса (Кипр). Учился в московском государственном художественном
институте им. В.И.Сурикова с 1970
-
1976. Первые два года занимался
станковой живописью, а последующие четыре - специализировался в
монументальной живописи.
В 1976 году получил диплом Магистра
искусствоведения.
Участвовал во многих групповых, всекипрских
выставках, а также в Салониках, Будапеште, Москве, Лондоне, триенале
Н.Дели (1991),
биенале Каира (1996), где получил приз жюри и др.
21 июня 2005 г. становится почетным членом
Российской Академии Художеств (РАХ).
Д-р искусствоведения Андри Михаил отмечает: "Христос
Фукарас соединяет реалистическую тему с упрощенной формой, которая
встречается во многих моментах, в основном, что касается пейзажа,
просто эскизным и почти абстрактным. Под влиянием столько от
реализма Курбе, сколько от византийского искусства, показывает
реальность с упором на психологический акцент. Особый интерес
представляет цветовая поверхность, которая представляет окружающую
среду, а также смешение цветовых тонов для выражения тени и объема."
Также Христодулос Каллинос, теоретик искусства, упоминает о
творчестве художника,. "Его последний живописный период и один из
лучших его моментов, напоминает интенсивную чувственность цвета
Сезанна или Матисса, продвигая интенсивность цвета на грань и
выделяя его преимущество в качестве высшего художника колориста
современной живописи Кипра. В серии натюрмортов он изучает грань и
возможность цвета в живописном представление. В этих работах
художник смягчает контуры, оставляя цвет для поддержания диалога
друг с другом в композиции. В натюрмортах художника, удивительная
сила цвета нейтрализует любой декоративный элемент, который мог
заставить реалистичный вид письма''.
Ο
καλλιτέχνης έχει εκθέσει έργα του στη Γκαλερί Κυπριακή
Γωνιά