Ο κύπριος καλλιτέχνης γεννήθηκε και σπούδασε στο
Κάιρο. Πρόσφατα οργανώθηκε αναδρομική του έκθεση από τη Δημοτική
Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης. Έχει τιμηθεί για την προσφορά του στις
τέχνες και έχει βραβευθεί, επανειλημμένα, σε διαγωνισμούς
τέχνης. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και
πινακοθήκες.
Η στυλιστική πολλαπλότητα των έργων του Σφήκα, θα
μπορούσε να ερμηνευθεί με την εσωτερική του επιθυμία να
δοκιμάσει και να δαμάσει τα μορφοπλαστικά του μέσα. Σε όλες τις
θεματικές ενότητες, η φύση έρχεται και επανέρχεται στο έργο του
Σφήκα, παίζοντας καθοριστικό ρόλο των εικαστικών του προτάσεων.
Η φύση από μόνη της, αποτελεί ένα διάμεσο, έναν
καταλύτη ανάμεσα στους συμπλεκτικούς συνδέσμους αισθήσεων και
οπτικής αντίληψης. Άλλοτε αποδίδεται με λεπτό σχεδιασμό, και
άλλοτε με αφηρημένο και ασαφές πλάσιμο. Άνθη, πεταλούδες και
δέντρα προβάλλουν με αμεσότητα και ολοζώντανη μνημειακότητα.
Στο σύνολό του, το έργο του Νικόλα Σφήκα
παρακολουθεί με ασφάλεια την πορεία της σύγχρονης τέχνης. Από
την απεικόνιση και ερμηνεία της οπτικής πραγματικότητας, στην
επινόηση μιας νέας - προσωπικής, από την επιβολή του χρώματος
στην έξαρσή του ή την ασκητικότητα, από την κυριαρχία της
λογικής στη διατύπωση του φανταστικού. Και όλα αυτά συνυφασμένα
σ’ ένα παιχνίδι τεχνικής δεξιότητας και θεωρητικής προσέγγισης.
Χαρά Θεοχάρους,
Ιστορικός Τέχνης
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε στο Κάιρο το 1961.
1980-85
Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου
Helwan
Καϊρου.
1982
Πήρε το Α' βραβείο ζωγραφικής στο Πανεπιστήμιο
Helwan.
1983
Πήρε χρηματικό έπαθλο από τον Παναιγυπτιακό Διαγωνισμό Τέχνης
για το έργο Ο τουρισμός στις όχθες του
Νείλου.
1985
Έλαβε τιμητικό έπαινο από τη Σχολή Καλών Τεχνών για τη σειρά των
έργων που παρουσίασε στην ομαδική έκθεση με τίτλο Η Ξηρασία
της Αφρικής.
1989
Η Διαχειριστική Επιτροπή της Ελληνικής Κοινότητας Καϊρου τον
πρότεινε για το ειδικό βραβείο που θέσπισε το Υπουργείο
Πολιτισμού της Ελλάδας για τους Έλληνες του Εξωτερικού που
διακρίθηκαν στις Τέχνες.
1994
Εξέδωσε το λεύκωμα Ρέτρο-σαχ όπου αναπτύσσει μια θεωρία
για τη μεταφυσική διάσταση ζωγραφικής και σκακιού βασισμένη στη
χωροχρονική εξέλιξη της κίνησης στη σκακιέρα.
2000
Ο Σύλλογος Ελλήνων Λογοτεχνών τον τίμησε με την περγαμηνή «Τιμής
Ένεκεν» για την «ουσιαστική συμμετοχή του στην ανύψωση και
καλλιέργεια του σύγχρονου Ελληνικού Πολιτισμού».
2006
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης τον τίμησε με το μετάλλιο
του Δήμου για την προσφορά του στην Τέχνη και στο Σκάκι.
2006
Τιμής Ένεκεν για το εικαστικό έργο του και την
συμμετοχή του στην πολυεκδήλωση Εκόμισα εις την Τέχνη, Κ.
Π. Καβάφης. Μορφωτικό Κέντρο της
Αιγυπτιακής Πρεσβείας των Αθηνών.
Ατομικές εκθέσεις:
1984 Γαλλικό Μορφωτικό Κέντρο
Ηλιουπόλεως, Κάιρο Αιγύπτου.
1986 Ελληνική Εστία
Ηλιουπόλεως, Κάιρο Αιγύπτου.
1990
Γκαλερί
Ruth Balmer,
Βέρνη Ελβετίας.
1990 Γκαλερί Οδός Αθηνών,
Λεμεσός Κύπρου.
1990
Γκαλερί
Opus
39,
Λευκωσία Κύπρου.
1994 Βαφοπούλειο Πνευματικό
Κέντρο, Θεσσαλονίκη.
1994 Χρώμα, Πολιτιστικό
Καφενείο, Θεσσαλονίκη.
1995 Σπίτι της Κύπρου,
Αθήνα.
1995
Art
Αιγόκερως, Θεσσαλονίκη.
1997 Βυζαντινός Πύργος Ν.
Φώκαιας, Χαλκιδική.
1998-1999 Μουσείο Αθλητισμού,
Θεσσαλονίκη.
1999 Αέναον, Αθήνα.
2000-2001 Γκαλερί
Opus,
Λεμεσός Κύπρου.
2003 Δήμος Σταυρούπολης,
Θεσσαλονίκη.
2004 Αέναον, Αθήνα.
2005 Porto Hydra,
Ερμιώνη.
2006
Porto Hotel,
Θεσσαλονίκη.
2007 Δημοτική Πινακοθήκη
Θεσσαλονίκης.
Έλαβε μέρος σε
πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και
παρουσίασε ομιλίες με θέμα την ιστορία της τέχνης και του
σκακιού.
Έργα του βρίσκονται
σε Ιδιωτικές Συλλογές και Πινακοθήκες.
Εκδόσεις:
Ρέτρο-σαχ, Θεσσαλονίκη, 1994 - Η τέχνη του Σκακιού,
Μουσείο Αθλητισμού, Θεσσαλονίκη, 1999 - Χρώμα και Σκάκι,
Θεσσαλονίκη, 1999 - Άβατη καρδιά, Σπουδές και Ποιήματα,
Θεσσαλονίκη, 2001 - Βάθρα Γλυπτών σε μουσειακούς και
εκθεσιακούς χώρους, Ταξινόμηση και κατασκευές βάθρων-Προστασία
γλυπτών, Θεσσαλονίκη, 2005 - Η Καταγωγή και η εξέλιξη του
σκακιού, Αντιδημαρχία Αθλητισμού-Νεολαίας, Διεύθυνση
Νεολαίας Αθλητισμού, Θεσσαλονίκη, 2005.
Είναι
μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και Κύπρου, μέλος
της
FIDE
(Committee
on Chess Art,
Exhibition and Philately)
και μέλος του
ICOM
(Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων). |