home    about us     artists    unique items     links    contact us

   

   current exhibition   next exhibition   previous exhibition  online exhibition

   
   
         
         
    Νικολέττα Παπαμιχαήλ    
   

Η Νικολέττα Παπαμιχαήλ γεννήθηκε στη Λάρνακα το 1977. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής αρχικά με τους Ανδρέα και Δώρα Φάρμακα κι έπειτα με την Καίτη Στεφανίδου. Αμέσως μετά το λύκειο πήγε στην Αθήνα, όπου φοίτησε στο εργαστήρι του γλύπτη Νίκου Στέφου.

Το Οκτώβρη του 1996 έγινε δεχτή στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας. Παρακολούθησε το τετραετές πρόγραμμα σπουδών στο εργαστήρι του καθηγητή Roberto Giovanneli και αποφοίτησε το Φεβράρη του 2001 με άριστα.        

Το 2002 έγινε δεκτή για μεταπτυχιακές σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών του πανεπιστημίου complutense της Μαδρίτης και πήρε το τίτλο «Magister» στη Θεωρία και Πρακτική της Σύγχρονης Τέχνης.

Το Μάρτη του 2001 συμμετέσχε σε ομαδική έκθεση στη Γκαλερί «Villa Fiorini Lippi» της Φλωρεντίας με τίτλο «Οκτώ γυναίκες Ζωγράφοι για τις οκτώ του Μάρτη», μαζί με τρεις καθηγήτριες της σχολής της και άλλες τέσσερις νεαρές ζωγράφους. Τον Ιούνιο του 2001 εξέθεσε έργα της με θέμα «Γυμνό σώμα» σε ομαδική έκθεση στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας. Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς πραγματοποίησε με πολλή επιτυχία την πρώτη ατομική της έκθεση στην Γκαλερί «Κυπριακή Γωνιά στη Λάρνακα και το Σεπτέμβριο πήρε μέρος σε ομαδική έκθεση Κυπρίων Καλλιτεχνών στην ίδια Γκαλερί. Το Δεκέμβριο του 2002 συμμετέσχε σε ομαδική έκθεση στον εκθεσιακό χώρο του Πανεπιστημίου Complutense της Μαδρίτης.

Η ίδια η καλλιτέχνιδα λέει για το έργο της: «η ζωγραφική μου επικεντρώνεται στην παρουσίαση του ίδιου του εαυτού μου. Νιώθω πως δεν έχω άλλη επιλογή θέματος. Νιώθω επίσης πως δεν έχω άλλη επιλογή από το να τον παρουσιάσω ζωγραφίζοντάς τον. Είναι μία ανάγκη συνύπαρξης με τον ίδιο τον εαυτό μου, μια προσπάθεια συμφιλίωσης των συναισθηματικών μου αντιφάσεων. Ένα πάντρεμα ντροπής και απελευθέρωσης, θλίψης και ζωτικότητας, φόβου και δύναμης, μοναξιάς και έρωτα. Διαρκείς εσωτερικές μάχες συναισθημάτων, λογικής, ηθικής, που με συνθέτουν και με αποσυνθέτουν. Ένα παράξενο μίγμα λατρείας και μίσους προς το είδωλό μου».

 

Nikoletta Papamichael

Nikoletta Papamichael was born in Larnaca in 1977. She attended art lessons, initially with Andreas and Dora Farmaka and later on with Kaiti Stephanidou. After finishing High School she went to Athens where she studied at the workshop of the sculptor Nikos Stephos. 

In October 1996 she was accepted at the Academy of Fine Art in Florence. She attended the four year study program at professor Roberto Giovannelli's workshop and graduated in February 2001 with distinction. 

In 2002 she was accepted at the School of Fine Art at the University of Complutense in Madrid and received the title of 'Magister' for the Theory and Practice of Modern Art. 

In March 2001 she took part in a group exhibition at the ''Villa Fiorini Lippi'' gallery in Florence under the title ''Eight women artists for the eighth of March'', with three of the art professors of her school and four other young women artists. In June 2001 she exhibited her paintings with the title ''Naked Body'' in a group exhibition at the Academy of Fine Art in Florence. In the same month she held her own exhibition with great success at the Kipriaki Gonia Gallery in Larnaca and in September she took part in a group exhibition under the title ''Cypriot Artists'' at the same Gallery. In December 2002 she took part in a group exhibition at the show room of the University of Complutense in Madrid. 

The art adviser Lia Tornariti quotes: ''Through her work, Nikoletta Papamichael claims that we are the most central part of our world, with our desire to leave traces of our personal views, emotions and experiences. It is our responsibility to locate and support the other hidden aspects from the many sides of a personality that does not exhaust the given stereotypes.''

Nikoletta's painting resists the flood of artists who wish to monopolize on the  aesthetics and the sensitivity of a century which ended controversially. The ''weapons'' she uses are fixed techniques, an infatuation with  the sacredness of the gaze, her love of  the poetry of the unexpected, her emphasis  on the discovery of the already known, her belief in the surprise attack of what is considered familiar. Future for her has already passed by, future might as well be the past. 

The threshold of her creations is light with its revealing characteristics. But she does not remain an artist of just what is seen, she also penetrates into the internal aspects of the self, having trust on the tradition of the entire western European art. 

For now, the bystander enjoys the fruitful dialogue which has begun between the artist herself and the past, while at the same time  enjoying how she questions the composition and the quality of the future. Her paintings investigate every fine detail with the persistance of a devoted monc, revive the satiable and slanderous aspects of  "udity" or reestablishe the conflict of a lonely figure in the restricted time and space of a workshop. Where blackness and earthliness thrive, like a stage of a mysterious play, the mundane and the base acquire everlasting splendour.  It is exactly at this point where the painting resists, demanding its rights, where the past as a picture or a way of living engraves with its power the route to the future.'' 

The artist has the following to say about her work: ''My painting concentrates on presenting my own self.  I feel that I have no other choice of subject.  I also feel that I do not have any other choice than to express this through painting. It is a way of coexisting with myself, an attempt to reconcile my emotional contradictions.   It is a marriage of shame and freedom, sorrow and vitality, fear and power, loneliness and love. Constant internal battles of emotions, logic and morals which can bring me together or can tear me apart. A strange mixture of adulation and hatred towards myself.''  

   
         
   

 

   
         
   

© Gallery Kypriaki Gonia