home    about us     artists    unique items     links    contact us

   

   current exhibition   next exhibition   previous exhibition  online exhibition

 
   
       
   

Αντρούλλα Aντωνιάδου

Κατάγεται από τη Λευκωσία και από το 1973 κατοικεί στη Λάρνακα.  Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Λονδίνο και εξασφάλισε το Β.Α στη ζωγραφική από το Central School of Art and Design του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.  Κατέχει επίσης μεταπτυχιακό δίπλωμα στα Παιδαγωγικά της Τέχνης από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.

Εργάστηκε ως καθηγήτρια της Τέχνης από το 1971 και ως διευθύντρια Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης από το 2000 - 2007.

 
   
   

Έχει οκτώ ατομικές εκθέσεις στο ενεργητικό της και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές στην Κύπρο και στο εξωτερικό.  Έργα της βρίσκονται σε ατομικές και δημόσιες συλλογές όπως στην Κρατική Πινακοθήκη, στην Πινακοθήκη του Δήμου Λάρνακας και στο Υπουργείο Εργασίας.  Προσφέρει επίσης έργα της για ενίσχυση διαφόρων φιλανθρωπικών προσπαθειών (Ραδιομαραθώνιος κ.τ.λ.)  Ο Δήμος Λάρνακας την τίμησε παρουσιάζοντας ατομική της έκθεση στα πλαίσια του πολιτιστικού του μήνα το Νιόβρη το 1994.

Η δουλειά της έχει επιβραβευτεί από την εποχή των φοιτητικών της χρόνων, με απονομή βραβείου για χαρακτικό της από τη Βασίλισσα Ελισάβετ του Ηνωμένου Βασιλείου και με το ασημένιο αηδόνι σε ομαδική έκθεση στις Πλάτρες, τα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής της καριέρας.  Ο Πιέρ Ρουβ, κριτικός της Τέχνης, καθηγητής Πανεπιστημίου στον κλάδο της επικοινωνίας(semiotics), λέει για τη δουλειά της Αντρούλας:  «Για την Αντρούλα, η φόρμα είναι η σχηματοποίηση, η διαδικασία και όχι το προïόν.... παρουσιάζεται σαν ο προσωπικός χάρτης της αργής έκφρασης των εννοιών, είναι ουσιαστικά η απόσταση όπου το ορατό τελειώνει δίνοντας τη θέση του στο αόρατο και στη δική της αλήθεια που είναι η Ηρακλειτιανή διασκυή της πεισματάρικης σταθερότητας, διανθισμένης μ’όλους τους φυσικούς σχηματισμούς…Τα ανθρώπινα πρόσωπα επιζούν, σαν νησίδες μιμητικής αντι΄στασης, που έρχονται στην επιφάνεια μέσα από τις ρευστές φάλαγγες του χρώματος.  Οι Δυτικοί μπορεί να βρεθούν στον πειρασμό να συσχετίσουν την Αντρούλα με τον Munch ή τον Klimt.  Οι Ανατολικοευρωπαίοι γνωρίζουν καλύτερα: έχουν μεγαλώσει με τις Βυζαντινές Μαντόνες γιομάτες πνευματισμό – όχι πορτραίτα προσωρινά, αλλά κώδικες αιωνιότητας.  Πέρα από το ανθρώπινο αμάρτημα παραμένει η αγιότητα.» (Πιέρ Ρουβ, Λονδίνο 1981).

 
       
   

Αndroulla Antoniadou

 
   

She comes from Nicosia but she has been living in Larnaca since 1973.  She studied Fine Art in London at Ealing Technical College and School of Art and at the Central School of Art and Design obtaining a B.A. degree in Painting.  She has also a Diploma in Art Education from the London Institute of Education of the University of London. Her teaching career started at Secondary Schools in 1971 and worked as a School Principal for seven years until 2007.

She has had eight personal exhibitions and participated in numerous group exhibitions in Cyprus and abroad, in Athens, London, Belgrade, former Eastern Germany and Kuwait where she represented Cyprus. She has also offered her work for beneficiary purposes such as the Radio Marathons, the foundation for people with aids etc.  Her work is found in private and public collections, such as the Ministry of Education and Culture, the Ministry of Labour and the Larnaca Municipal collection.  The Larnaca Muncipal Authority honoured her by presenting her personal work as part of its cultural events in November 1994.  She has designed the monument for the fallen pupils of Saint George’s Lyceum, which was unveiled on the 8th May 2001, by Mr. Ouranios Ioannides, the Minister of Education at the time.

Her work has been appreciated since she was a student and was awarded a prize for her etching by her Royal Highness Queen Elizabeth of England and the silver nightingale in a group exhibition in Platres during the first years of her artistic career.  Pierre Rouve, a lecturer of Semiotics and critic of art has referred to Androulla’s work: “ Androulla liquefies constituted forms and her own truth is a Heraclitean subversion of the stubborn stability sported by all natural patterns.  In her paintings stones stream and figures flow like water, our mother and blood, our master. Rarefied pigments and complex curves spell this sensuous spell: Eros is fencing with Thanatos. And Eros is winning: colour, always assuaged and never strident, heralds this victory.  Linear contortions which had threatened to turn knots of vipers curl into plaits of pliant passion.  Venus never turns Medusa.  But for all this constraint the dissolution of fixed forms remains predominant.  Only human faces survive untouched, islands of mimetic resistance surfacing from the fluid flanks of the soil.  Western beholders may be tempted to evoke Munch or Klimt.  Eastern Europeans know better: they have grown up with Byzantine Madonnas whose faces are rocks of spirituality – not passport portraits but passwords to eternity. “ (Pierre Rouve, London 1981).

 
   

 

 
   

© Gallery Kypriaki Gonia