ΠΑΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Ο Ζωγράφος
Αντρέας Χαραλαμπίδης αναφέρει:
«Η κεραμική
είναι μια από τις αρχαιότερες τέχνες που έχουν καταγραφεί
με αρχαιολογικά ευρήματα που χαρακτηρίζουν το πολιτισμό της
κάθε εποχής.
Τα πιο πάνω
είναι περίπου ο ορισμός της τέχνης της κεραμικής. Πέρα από
έξι χιλιάδες χρόνια η Κύπρος ήταν γνωστή για την ΄τέχνη της
κεραμικής τόσο για τα χρηστικά αντικείμενα όσο και για τα
διακοσμητικά και λατρευτικά κεραμικά όπως τα ειδώλια κ.α.
Μια από τις
περιοχές που ήκμασε η κεραμική τέχνη από αρχαιοτάτων χρόνων
ήταν η κατεχόμενη Λάπηθος και ο Καραβάς. Οι πόλεις αυτές
ιδρύθηκαν όταν οι κάτοικοι της περιοχής εκείνης αναγκάστηκαν
να ανέβουν πιο ψηλά για να γλιτώσουν από τις επιδρομές.
Θυμάμαι όταν το 1967 κάναμε την BOITE
στο λιμανάκι της Κάτω Πάφου έψαχνα να βρω διάφορα κεραμικά
αντικείμενα χρηστικά και διακοσμητικά (όπως κρασοπότηρα,
σταχτοδοχεία, κηροπήγια κ.α.). Μου σύστησαν τότε το
''μάστρε''
Σάββα (τον πατέρα του Πανίκου) σαν τον καλύτερο
μάστρο. Ο ''μάστρε'' Σάββας επέλεξε τα κατάλληλα κεραμικά και
μου τα έστειλε.
Γνώρισα τον
''μάστρε'' Σάββα μετά την εισβολή πρόσφυγα πια στην Πάφο.
Με κάλεσε πολλές φορές στο εργαστήρι του στη Κολώνη για να
ζωγραφίσω στα πιάτα και στα αγγεία που έφτιαχνε. Αναβολή στη
αναβολή πέρασαν τα χρόνια και όταν ο ''μάστρε'' Σάββας μας
άφησε, κληρονόμησε και την τέχνη του σε δυο άλλους
μαστόρους: τα παιδιά του Πανίκο και Γιώργο που ακολούθησαν
τα βήματα του.
Ο Πανίκος πήρε
από τον πατέρα του την δεξιοτεχνία και το ταλέντο της
κατασκευής των αγγείων όσον αφορά το κατασκευαστικό μέρος.
Ολοκλήρωσε στη συνέχεια τη επιστημονική του κατάρτιση
σπουδάζοντας στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ
KOBLENZ (FACHHOCHSCHULE
KOBLENZ) από όπου απεφοίτησε σαν «Διπλωματούχος
Μηχανικός» στον τομέα της Τεχνολογίας Υλικών, Υαλουργίας και
κεραμικής. Αφού εργάστηκε σε διάφορες χώρες στη Ευρώπη
επέστρεψε πίσω στη Κύπρο όταν ο ''μάστρε'' Σάββας για
λόγους υγείας δεν μπορούσε πλέον να εργαστεί.
Με τον
Πανίκο είχα την ευκαιρία και τη χαρά να δουλέψω για
λίγο. Εκεί είδα από κοντά τον τρόπο που δουλεύει, το πάθος
του για την κεραμική τους προβληματισμούς του και την
προσπάθεια του να κρατήσει σε ψηλά καλλιτεχνικά επίπεδα την
κεραμική τέχνη και νομίζω ότι το επιτυγχάνει. Αξίζει να
σημειωθεί ότι ο Πανίκος παράγει μέσα από τις πρώτες
ύλες που εισάγει από την Ευρώπη τα δικά του χρώματα και
υαλώματα υψηλής θερμοκρασίας. Έχει επίσης τον τεχνικό έλεγχο
της όλης δουλειάς όσον αφορά στην τελική ποιότητα. Για τον Πανίκο η κεραμική είναι πρώτα ένα λειτούργημα και όχι
μόνο ένα βιοποριστικό επάγγελμα. Όπως οι αρχαίοι Καραβιώτες
έπλαθαν το πηλό και έδιναν σχήμα στη άμορφη μάζα
κατασκευάζοντας λατρευτικά ειδώλια η χρηστικά αντικείμενα
έτσι και ο Πανίκος πιστός συνεχιστής της παράδοσης έχει
αναβαθμίσει με τις γνώσεις του τη τέχνη της αγγειοπλαστικής
- κεραμικής προσφέροντας σήμερα στον επισκέπτη (εκτός από
τα παραδοσιακά) και εξαιρετικά κομμάτια μοντέρνας κεραμικής
σε ωραίους ανάλαφρους χρωματισμούς»
Panicos
Georgiades
The Ceramic
Artist
Comments by the
Painter Artist Andreas Charalambides:
“Ceramic Art is
one of the most ancient arts in the world as it has been
documented by numerous archaeological findings. The ceramic
findings are very important since they describe in a very
clear way the civilization of each era.
The word
"ceramics" comes from the Greek keramikos (κεραμικος),
meaning "pottery", which in turn comes from keramos (κεραμος),
meaning "potter's clay." Most traditional ceramic products
were made from clay (or clay mixed with other materials),
shaped and subjected to heat,. Tableware and decorative
ceramics are generally still made this way. In modern
ceramic engineering usage, ceramics is the art and science
of making objects from inorganic, non-metallic materials by
the action of heat. It excludes glass and mosaic made from
glass tesserae. For six thousand years Cyprus has been
known for its ceramic art which has produced utensils,
decorative items and objects used for the religious cult.
One of the
areas that flourished in ceramic arts from ancient times was
the area of Kyrenia and, more precisely, the towns of
Lapithos and Karavas, an area that today is occupied by
Turkish troops. Those two towns of Kyrenia were built high
on the mountain of Pentadakylos in order to be safe from the
different invasions. I remember that in 1967, when we
opened the Boite,our bar at the Paphos harbour,
I was looking for both utensils and decorative items
such as candle holders, ashtrays or wine glasses for the
place. I was then told to visit Mr. Savvas, Panico’s
father, at Karavas. as the best artisan in the country.
Mr. Savvas sent me from Kyrenia a selection of ceramic items
most suitable for my needs.
I got to know
Mr. Savvas after the Turkish invasion in 1974 when he was a
refugee in Pafos. He invited me many times to his workshop
in Koloni to paint on plates and other ceramics he was
making. From postponement to postponement years have passed
and I never managed to visit him.
His art was
passed to two capable artists, his two sons Panicos and
Giorgos who faithfully followed his steps. Panicos took from
his father the skill and talent of pottery making. After he
completed his scientific education in Germany at the
presgigious FACHHOCHSCHULE KOBLENZ where he obtained a
diploma in the Technology of applied Ceramics and Glass
Making, Panicos worked in different countries in Europe. He
returned to Cyprus to take over his father’ s work, since
Mr. Savvas’ health did not allow him to continue working.
His brother, Giorgos moved to Lemba, the artistic village of
Cyprus where, together with his wife, he founded Lemba
Pottery where they develop a different line of ceramics.
I had the
opportunity to work with Panicos for a while. I have
experienced closely the way he works, his passion for
ceramic art, his will to keep very high artistic and quality
standards, which I am sure he achieves. It is worth
mentioning that Panicos produces ceramic items with raw
material he imports from Europe (since Cypriot raw material
is today unavailable due to Turkish occupation) and he
produces his own colours and glazings that give life to the
shapes. Panicos pays a lot of attention not only to the
artistic side but also to the technical side of his
ceramics, in order to achieve highest quality. For Panicos,
pottery is first a duty and then a way to make his living.
Like the ancient inhabitants of Karavas were transforming
the amorphous pieces of clay into useful items and cult
items, Panicos, a faithful follower of the tradition has
developed with knowledge the art of ceramics offering
today’s visitors the traditional shapes as well as
marvelous pieces of modern ceramics with beautiful colourful
shapes. |